در ادبیات دینی ما «بصیرت» برابر با بینش، فهم عمیق، درک قلبی و آگاهی است و همان گونه که در احکام شرعی نیز وارد شده است یکی از شرائط مرجع تقلید به نحو خاص و از جمله شرائط رهبری و پیشوایی به نحو عام، بصیرت و آگاهی کامل از مسائل عبادی - سیاسی است. این مطلب به گونه شفاف و روشن، ضرورت و اهمیت موضوع را میرساند.
قرآن کریم نیز به این موضوع به عنوان ویژگی یک رهبر و داعی به خیر و هدایت اشاره دارد؛ آنجا که میفرماید: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی «؛ (1) «بگو این راه من است. من و پیروانم با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم.»
با توجه به مطالب فوق، میتوان گفت: امام راحل رحمه الله بعد از امامان معصوم علیهم السلام یکی از مصادیق کامل بصیرت و هوشیاری در رهبری ملت ایران و دنیای اسلام بودند. در این مقال، به ذکر چند نمونه از بصیرت در روش و منش سیاسی آن پیر سفر کرده از زبان برخی بزرگان اشاره میکنیم.
1. زکاوت و تیزبینی
........................
در ادبیات دینی ما «بصیرت» برابر با بینش، فهم عمیق، درک قلبی و آگاهی است و همان گونه که در احکام شرعی نیز وارد شده است یکی از شرائط مرجع تقلید به نحو خاص و از جمله شرائط رهبری و پیشوایی به نحو عام، بصیرت و آگاهی کامل از مسائل عبادی - سیاسی است. این مطلب به گونه شفاف و روشن، ضرورت و اهمیت موضوع را میرساند.
قرآن کریم نیز به این موضوع به عنوان ویژگی یک رهبر و داعی به خیر و هدایت اشاره دارد؛ آنجا که میفرماید: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی «؛ (1) «بگو این راه من است. من و پیروانم با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم.»
با توجه به مطالب فوق، میتوان گفت: امام راحل رحمه الله بعد از امامان معصوم علیهم السلام یکی از مصادیق کامل بصیرت و هوشیاری در رهبری ملت ایران و دنیای اسلام بودند. در این مقال، به ذکر چند نمونه از بصیرت در روش و منش سیاسی آن پیر سفر کرده از زبان برخی بزرگان اشاره میکنیم.
1. زکاوت و تیزبینی
........................
گذارید نهارش را بخورد
یک روز با علی به باغی رفتیم. یکی از محافظان، دختربچهای داشت که آنجا بود. علی به زور گفت: باید او را ببریم پهلوی امام. هنگامی که او را پیش امام بردیم وقت ناهار بود. آقا به علی گفت: دوستت را بنشان نهار بخوریم. او هم بچه را نشاند تا ناهار بخورد. ما دو سه دفعه رفتیم که بچه را بیاوریم که مزاحمشان نباشد، فرمودند نه بگذارید ناهارش را بخورد.
بعد که آن بچه ناهارش را خورد رفتیم و او را آوردیم. امام پانصد تومان به بچه هدیه دادند. این قدر با بچهها الفت داشتند و مهربان بودند. آقا تنها با علی این طور نبودند بلکه همه بچهها را دوست داشتند. (5)
نگاهشان پر محبت بود
وجود امام دنیایی از عاطفه بود. نگاه ایشان آنقدر پر محبتبود و اینقدر تسلی دهنده بود که هر وقت ناراحتی یا گرفتاری پیدا میکردیم بیاختیار خدمت ایشان میرفتیم. جواب سلام ما را که میدادند واقعا میتوانم بگویم همه ناراحتیهایمان از یادمان میرفت. (6)
امام شدیدا عاطفی هستند
امام شدیدا عاطفی هستند. مثلا وقتی نجف بودند و گاهی خواهرهایم میآمدند آنجا، و بعد میخواستند بروند طوری بود که من هیچ وقت موقع خداحافظی قدرت ایستادن توی حیاط و دیدن خداحافظی آنها را با امام نداشتم، میگذاشتم و میرفتم. مرحوم برادرم هم همین را میگفتند که من آن لحظه خدا حافظی را نمیتوانم ببینم. چون امام تا آن حد با فرزندان خود عاطفی برخورد میکنند که انسان تحمل دیدن آن را ندارد. اما یک ذره شما فکر کنید این مسائل روی تصمیم گیریهایشان و یا در آن کارهایی که میخواهند بکنند اثر دارد، ندارد. (7)
اگر کسی بیمار بشود
.................
امام خمینی رحمه الله در روز 20 جمادی الثانی 1320 هجری قمری مطابق با 30 شهریور 1281 هجری شمسی هم زمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ایران در خانوادهای اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر علیهاالسلام به دنیا آمد.
پدر بزرگوار ایشان، مرحوم آیت اللّه سید مصطفی موسوی، از معاصران آیت اللّه العظمی میرزای شیرازی رحمه الله بود و در حالی که بیش از 5 ماه از ولادت امام نمیگذشت، به دست طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمّال حکومت وقت، به دلیل سر دادن ندای حق طلبی به شهادت رسید.
امام خمینی رحمه الله دوران کودکی و نوجوانی را تحت سرپرستی مادر مؤمنهاش، بانو هاجر، و عمه مکرمهاش، صاحبه خانم، گذراند. قسمتی از معارف متداول روز و علوم مقدماتی و سطح را نزد معلمان و علماء منطقه فرا گرفت و در سال 1298 ش عازم حوزه علمیه اراک شد، و در سال 1300 ش اندکی پس از هجرت آیت اللّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم، رهسپار حوزه علمیه قم شد و به ادامه تحصیل علوم حوزوی پرداخت.
هم زمان با فراگیری فقه و اصول به فراگیری ریاضیات، هیئت فلسفه، عروض، قوافی و فلسفه اسلامی و غرب و عالیترین سطوح عرفان نظری و عملی پرداخت. او طی سالهای طولانی در حوزه علمیه قم به تدریس چندین دوره فقه، اصول، فلسفه و عرفان و اخلاق اسلامی پرداخت. در سال 40 و 41 ماجرای انجمنهای ایالتی و ولایتی موجب شد تا رهبری نهضت اسلامی مردم ایران را به عهده گیرد که با تلاشهای خستگی ناپذیر ایشان این نهضت در سال 1357 به پیروزی رسید. و بالاخره در 14 خرداد 1368 پس از عمری مجاهدت، به ملکوت اعلا پیوست. (1)
در این مقاله به مناسبت ایام ولادت حضرت امام خمینی رحمه الله برخی از باورها وویژگیهای آن عزیز سفر کرده را مرور میکنیم. باشد که از اندیشه و رفتار آن رهبر فقید درس آموزیم.
مخالفت جدّی با اصل نظام شاهنشاهی
..............
خدا محوری در مبانی فکری امامرحمهالله
این اصل بر مبانی «هستیشناسی» و «انسانشناسی» امام استوار است؛ در نگرش بنیادین امام «توحید» محور اصلی هستیشناسی است و ریشه و اصل تمام اعتقادات او را در کلّ ابعاد معرفت و اندیشه تشکیل میدهد و همانگونه که در هستیشناسی توحید را ملاک قرار داده، در سایر معارف و اندیشهها نیز این اصل معیار او بوده، بر همین اساس، اندیشة مدیریتی امام نیز نوعی اندیشة توحیدی است و یا به تعبیری، رهبری امام در مدیریت نظام، توحیدمدار است؛ چه اینکه خود او اذعان دارد:
«اعتقادات من و همة مسلمین همان مسائلی است که در قرآن کریم آمده است و یا پیامبر اسلامصلیاللهعلیهوآله و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرمودهاند که ریشه و اصل همة آن عقاید ـ که مهمترین و با ارزشترین اعتقادات ماست ـ اصل توحید است.» (2)..............................
گزیده سخنان مقام معظم رهبری
اندیشه و عملکرد امام خمینی رحمه الله
امام اجازه نمیداد دشمن میدان بازی را مشخص کند، بلکه با برهم زدن قواعد و سازوکاری که قدرتهای سلطه گر در پی تثبیت آن بودند به قلب هدف میزد و دشمن را غافلگیر میکرد و امروز نیز باید با استفاده از همین روش، با صراحت، شجاعت و دلیری، اهداف انقلاب را تبیین و دنبال کنیم. (1)
دنیا به مفهوم نفسانیت و شیفتگی به مادیت، در مکتب اسلام و نگرش امام کاملاً مذموم و ناپسند است، اما دنیا به معنای عرصههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی، سیاست، اقتصاد، اخلاق، اجتماع و فرهنگ در مکتب سیاسی امام کاملاً با دین آمیخته و هماهنگ است.
انقلاب و دستآوردها
نظری? لزوم تجدید حیات اسلام و بیداری مسلمانان و در مرحل? پیشرفتهتر آن تجدید بنا یا بازسازی تفکر دینی در سدههای اخیر از سوی رهبران، مصلحان و متفکران دینی جهان اسلام ارائه و پی گیری شده است تا ضمن جبران عقب ماندگی انحطاط داخلی جوامع اسلامی، با هجوم فرهنگ و تمدن غرب استعمارگر به گونه یی جدی مقابله شود. این تفکر اندیش? غالب جریانهای فکری - سیاسی مسلمانان، به ویژه از نیم? دوم قرن نوزدهم تا دهههای آغازین سد? بیستم، بود و حیات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جهان اسلام را به شدت تحت تاثر قرار داد. (1)
یکی از ثمرههای شیرین تجدید حیات اسلام و بیداری مسلمانان، انقلاب اسلامی است. پیروزی انقلاب اسلامی زمانی به وقوع پیوست که اردوگاههای شرق و غرب هرگونه تحرک دینی و بازسازی معنوی را قاطعانه انکار میکردند. غول شرق، دین را افیون مردم میشمرد و آموزههای غرب در قالب مدرنیته «اومانیسم» هرگونه اید? ماورای طبیعی را نفی میکرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهها و نحلههای
بازشناسی انقلاب اسلامی
سال 1357 یعنی 23 سال قبل وقتی که بسیاری از جوانان امروز نبودند، حادثهای بزرگ در ایران اتفاق افتاد، حادثهای که به «انفجار نور» شهرت یافت و قلبهای مرده را دوباره زندگی بخشید. فضای زندگی اجتماعی صفایی دیگر گرفت، باران رحمت الهی گرد و غبارهای ظلم و جهل و فقر و یاس را زدود. انقلابی بزرگ و بنیادین و همه جانبه در ایران اسلامی پیروز شد و بزرگترین حادثه قرن به رهبری مردی از تبار پیامبران تحقق یافت. خورشید انقلاب اسلامی درخشیدن گرفت و سردی و سیاهی و ستم از دیار مسلمانان رخت بربست.
همه جا امید بود و تلاش، آزادی بود و استقلال، آوای الله، الله، بود و خمینیای امام. هنوز شیرینی شعارهای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، در اعماق روح فرزندان انقلاب اسلامی وجود دارد.
نسل امروز به شناخت «انقلاب اسلامی » نیازی بیشتر و دقیق تر دارد و در همین راستا، لازم است مبلغان گرامی خود با ابعاد انقلاب اسلامی بهتر آشنا شوند تا نسل نو را با فرهنگ انقلاب آشنا کنند.
پرسشهایی که مبلغان گرامی و همه معلمان و مربیان دلسوز در این رابطه باید پاسخ دقیق و درست آن را جست وجو کنند و به نسل امروز بیاموزند، فراوان است.
پرسشهای انقلاب
در این نوشتار به بخشی از مهمترین پرسشها اشاره میشود:
1 - آرمانهای انقلاب اسلامی چه بود؟ انقلاب در جست وجوی چه تحولی شکل گرفت و به نفی کدام واقعیتهای حاکم بر زندگی مسلمانان میاندیشید؟ بایدها و نبایدهای مورد انتظارش چه بود؟
2 - رمز پیروزی انقلاب اسلامی چه بود؟ اسلام، رهبری و مردم هر کدام چه نقشی ایفا کردند؟
3.....
اصلاحات و بازگشت به ارزشها
با گذشت بیست و سه سال از انقلاب اسلامی، مروری دوباره بر اهداف و آرمانهای انقلاب ضرورت دارد. راستی آرمانهای انقلاب اسلامی چه بود؟ و چه موانعی بر سر راه این اهداف و آرمانها پدید آمد؟
انقلاب اسلامی، حرکتی فراگیر، عمومی و بنیادی در سراسر میهن اسلامی بود که اهداف و آرمانهای بسیاری را در دو بعد مثبت و منفی جست وجو میکرد.
اهداف انقلاب اسلامی
در آن روزگار، کشور از ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی وابسته به سرمایه داری جهانی بود، انقلاب اسلامی «استقلال » را جست وجو میکرد. ملت به پاخاسته، استقلال میخواست آن هم استقلال در همه ابعاد.
آن روزها، جو رعب و وحشت و خفقان بر کشور حاکم بود و کسی حق انتقاد و اعتراض و گفتن و نوشتن انحرافات و کمبودها و تقصیر و قصورها را نداشت. آزادی بیان و قلم از خواستههای اصلی مردم بود. مردم آزادی میخواستند، آزادی از سلطه زور و زر و تزویر، نه آزادی جنسی و. . . که فراوان وجود داشت. مردم خواهان حاکمیت اسلام بر کلیه نهادهای اجتماعی و قوانین کشور بودند. قوانین اسلام را تنها راه سعادت خویش میدانستند و اسلام هم همان اسلامی بود که براساس کتاب و سنت و عقل و اجماع و توسط فقهای اسلام و عالمان دین مشخص میشد و سمبل همه اسلام شناسان راستین، امام خمینی رحمه الله بود.
....
اینترنت ملی
فیسبوک سیاه، دام جدید هکرها
شهادت علی اصغر حسین(علیه السلام)
سیر نمایشگاهی حجاب
تجربه ای زیبا با وبگردی در وبلاگستان امام صادق(ع)
شمر امروز
من یک بسیجیم
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1
سیر نمایشگاهی ما می توانیم-1(سری دوم)
سیر نمایشگاهی حجاب در بیانات مقام معظم رهبری
سیر نمایشگاهی بیانات رهبری در رایطه با حجاب
به عمل کار برآید به اشک ریختن نیست
حماسه «نهم دی ماه» در کلام حضرت آیتالله خامنهای
اعجاز قرآن ، قسم به انجیر و زیتون ...
دیدار اعضای مجمع خیرین سلامت کشور با رهبر انقلاب
مجموعه چندرسانهای: «بیخواص»
بازدید دیروز : 28
کل بازدید : 666544
کل یاداشته ها : 462